Cultuureducatie
Cultuureducatie Primair Onderwijs
In Tubbergen vinden we het belangrijk kinderen tussen de vier en twaalf jaar door middel van cultuureducatie kennis te laten maken met kunst en cultuur. Het cultuuronderwijs is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het onderwijs, de culturele instellingen en de gemeente. Betrokken partijen vinden cultuureducatie van belang omdat de persoonlijke ontwikkeling van kinderen stimuleert en de eigen identiteit versterkt. Het draagt eraan bij dat kinderen nu en later sterker in de maatschappij staan. Betrokken partijen hebben hiervoor een gezamenlijk werkplan opgesteld voor de jaren 2021 – 2024. De uitvoering wordt gedaan door de werkgroep TOF ICC en wordt ondersteund met een financiële bijdrage van de provincie Overijssel en de gemeente Tubbergen.
Intentieverklaring
Op 18 januari 2021 ondertekenden de directeur bestuurder van TOF Onderwijs een intentieverklaring met als doel cultuureducatie in het basisonderwijs te verankeren. In de verklaring is vastgelegd dat de TOF scholen duurzaam willen samenwerken aan de ontwikkeling van cultuureducatie in Tubbergen. Zowel financieel als inhoudelijk zijn hierover afspraken gemaakt.
Het kunstmenu
In Tubbergen vinden we het belangrijk kinderen tussen de vier en twaalf jaar door middel van cultuureducatie kennis te laten maken met kunst en cultuur. Het cultuuronderwijs is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het onderwijs, de culturele instellingen en de gemeente. Betrokken partijen vinden cultuureducatie van belang omdat de persoonlijke ontwikkeling van kinderen stimuleert en de eigen identiteit versterkt. Het draagt eraan bij dat kinderen nu en later sterker in de maatschappij staan. Betrokken partijen hebben hiervoor een gezamenlijk werkplan opgesteld voor de jaren 2021 – 2024. De uitvoering wordt gedaan door de werkgroep TOF ICC en wordt ondersteund met een financiële bijdrage van de provincie Overijssel en de gemeente Tubbergen.
Bovenschoolse cultuurcoördinator
De bovenschoolse ICC’er werkt samen met de gemeente en culturele instellingen aan een duurzame structuur voor cultuureducatie in Tubbergen en de verankering daarvan in het onderwijs. Cultuureducatie krijgt hierdoor een steeds belangrijkere plek op de basisscholen. De bovenschoolse ICC’er is verantwoordelijk voor centrale aansturing van de overlegstructuren, planning, organisatie en uitvoering van het Kunstmenu en zet zich daarnaast ook in voor stimulering van de samenwerking tussen scholen en culturele aanbieders en deskundigheidsbevordering.
Meer informatie is te verkrijgen bij de bovenschoolse ICC-er, Loes Ritzen via l.ritzen@dewiekslag.nl.