Subsidie aanvragen
Algemeen
Subsidie, aanvragen en verantwoorden
De gemeente verstrekt subsidies aan stichtingen, instellingen of verenigingen die zich inzetten voor cultuur, maatschappelijk werk, welzijn en vrijetijdsbesteding, enz. Het doel van de subsidie is het ondersteunen en stimuleren van activiteiten en het realiseren van een breed aanbod van voorzieningen voor inwoners van Tubbergen.
Subsidies
Heeft de activiteit betrekking op een kalenderjaar (januari t/m december)? Vraag de subsidie aan vóór 1 oktober in het voorafgaande jaar. Voorbeeld: u wilt subsidie aanvragen voor 2024, dus dient u de aanvraag uiterlijk 30 september 2023 in. Na afloop van het subsidiejaar dient u een verantwoording in, over hoe u de subsidie heeft besteed.
U kunt het hele jaar een aanvraag indienen voor een eenmalige subsidie. Vraag de subsidie ten minste 12 weken voor de start van een activiteit aan. Het is mogelijk dat u de subsidie moet verantwoorden, hierover krijgt u dan bericht.
Subsidie aanvragen
Mocht u een subsidie willen aanvragen bij de gemeente Tubbergen, dan adviseren wij u vooraf de Algemene subsidieverordening (ASV) te bekijk of uw aanvraag aan de criteria kan voldoen. De ASV (PDF - 11MB) kunt u hier downloaden. Daarnaast kunt u de Algemene wet bestuursrecht (Awb) raadplegen.
Hoe vraagt u subsidie aan
Ingeschreven bij de KvK (aanvragen met eHerkenning)
Stichtingen, instellingen of verenigingen die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel kunnen digitaal hun subsidieaanvraag doen via eHerkenning. Klik hier om subsidie aan te vragen via eHerkenning. Op het volgende tabblad vindt u meer informatie over eHerkenning en hoe u dit kunt aanvragen (zie bovenin 'wat is eHerkenning'). U kunt uw subsidieaanvraag volgen op uw Persoonlijke Internet Pagina (PIP). Meer informatie hierover vindt u hier.
Niet ingeschreven bij de KvK (aanvragen met DigiD)
Stichtingen, instellingen of verenigingen die NIET ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel kunnen digitaal hun subsidieaanvraag doen via DigiD. Klik hier om subsidie aan te vragen via DigiD. Op het volgende tabblad vindt u meer informatie over subsidieaanvraag via DigiD (zie bovenin 'subsidieaanvraag met DigiD'). U kunt uw subsidieaanvraag volgen op uw Persoonlijke Internet Pagina (PIP). Meer informatie hierover vindt u hier.
Mocht u naar aanleiding van dit bericht nog vragen hebben aan de gemeente, kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum, Telefoon: (0546) 628 000, of een e-mail sturen naar subsidies@noaberkracht.nl.
Wat is eHerkenning
eHerkenning is een digitale identificatie voor uw organisatie, net zoals burgers zich identificeren met DigiD. Met eHerkenning krijgt uw organisatie de digitale bevoegdheid om bij ons een subsidieaanvraag in te dienen. Het is een soort toegangspoort die controleert of u daadwerkelijk bent wie u zegt dat u bent, maar ook of u mag doen wat u wilt doen. Kijk voor meer informatie op de website www.eherkenning.nl.
Wat zijn de voordelen van eHerkenning?
Door middel van eHerkenning wordt het eenvoudiger om online zaken te doen met verschillende overheden en bedrijven. U kunt met één inlogmiddel, een eHerkenningsmiddel, veilig inloggen bij alle aangesloten organisaties. U hoeft dan niet meer voor elke organisatie een ander inlogmiddel te gebruiken.
Een aantal andere voordelen zijn:
- U heeft een persoonlijke internetpagina (pip), waarop u uw aanvraag kunt volgen en inzien.
- eHerkenning wordt een steeds belangrijker inlogmiddel om zaken te doen met de overheid.
- U bespaart tijd en kosten, doordat u zich voor de meeste zaken niet meer aan de balie van het gemeentehuis hoeft te melden.
- U bespaart veel papierwerk door online aan te vragen.
- Voor de vervolgaanvraag hoeft u uw organisatiegegevens alleen maar te controleren, deze worden automatisch voor u ingevuld.
Hoe vraagt u eHerkenning aan?
Er zijn verschillende leveranciers voor eHerkenning. Hier vindt u een leveranciersoverzicht en kunt u uw keuze voor een leverancier en betrouwbaarheidsniveau maken. LET OP! U bent verplicht om minimaalniveau 2+ af te nemen om bij de gemeente Dinkelland een subsidie aan te kunnen vragen.
U kunt voor uitleg hier een grafisch weergegeven stappenplan bekijken.
Informatie of vragen?
Voor meer informatie of vragen kunt u terecht bij het subsidiebureau van de gemeente Tubbergen, via subsidiebureau@noaberkracht.nl. U kunt ook bellen met telefoonnummer (0546) 628000.
Subsidieaanvraag met DigiD
Stichtingen, instellingen of verenigingen die NIET ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel kunnen digitaal hun subsidieaanvraag doen via DigiD. Dit betreft voornamelijk kleinere stichtingen, instellingen of verenigingen (bijvoorbeeld plaatselijke EHBO). Een bestuurslid van de stichting, instelling of vereniging kan met zijn of haar persoonlijke DigiD de subsidie aanvragen namens de stichting, instelling of vereniging.
Informatie of vragen?
Voor meer informatie of vragen kunt u terecht bij het subsidiebureau van de gemeente Tubbergen, via subsidiebureau@noaberkracht.nl. U kunt ook bellen met telefoonnummer (0546) 628000.